Wat als ik niet heb uitgecheckt door een storing of ben vergeten uit te checken?

Als je vergeet uit te checken en je reist op saldo, dan schrijft het systeem de borgsom van 4 euro af. Dat gebeurt automatisch bij het inchecken. Normaal gesproken krijg je het restant meteen weer terug als je uitcheckt. Vergeet je uit te checken, dan betaal je dus de borgsom voor je reis.

Als je twaalf keer niet uitcheckt, blokkeert het systeem je OV-chipkaart. Om zo'n blokkering op te heffen, kun je terecht bij een RET-Servicepunt. Het kan ook voorkomen dat je door een technische storing niet hebt kunnen in- of uitchecken.

Heb je onterecht te veel betaald voor je reis, of is er iets misgegaan tijdens het opladen van je OV-chipkaart? Dan kun je het bedrag terugvragen met het teruggaveformulier. Je kunt het formulier het beste openen met de internetbrowser Google Chrome. Je kunt het alleen via de computer invullen, en we behandelen alleen verzoeken over zaken die zich minder dan 3 maanden geleden hebben afgespeeld. Als je het teruggaveformulier volledig invult en aan ons terugstuurt, probeert de RET jouw aanvraag binnen 3 weken af te handelen. Bij alle verzoeken, op papier of via internet, wordt het basis instaptarief in mindering gebracht, behalve als het opladen of aankopen van een product niet goed is verlopen.

In drie gevallen kunt je geen geld terugvragen van de RET.

Dat is ten eerste wanneer je twee OV-chipkaarten bij je hebt en je deze per ongeluk allebei tegelijkertijd hebt ingecheckt. Je kunt dit gelijktijdig inchecken met twee kaarten voorkomen door de kaarten gescheiden van elkaar bij je te dragen.

Heb je het abonnement later op je OV-chipkaart laten zetten dan de ingangsdatum van de kaart, dan kun je geen teruggaveverzoek indienen.

Tot slot kun je geen geld terugvragen wanneer je een verkeerd product hebt gekocht. Heb je wel een geldig teruggaveverzoek ingediend, dan ontvang je het te veel betaalde bedrag terug zonder dat de RET daarover verder contact met je opneemt. Je krijgt alleen bericht van de RET als er onduidelijkheden zijn over je teruggaveverzoek of als je verzoek is afgewezen. Is het kopen van een product of het opladen van je kaart mislukt? Stuur dan een kopie van de betaling mee met het teruggaveverzoek. Heb je een bon uit de automaat ontvangen waarop staat 'Transactie niet geslaagd', dan mag je daarmee ook langskomen bij een RET-Servicepunt.