Klantenservice

Heb je vragen of opmerkingen? Dan kun je terecht bij het online servicepunt van de RET. Je kunt je vraag hierboven stellen.

De RET heeft al een aantal veelgestelde vragen, en de antwoorden die daarbij horen, op deze pagina opgenomen. Maar misschien staat jouw vraag of opmerking er niet bij. Stel hem dan via het contactformulier.

Veelgestelde vragen

  • Ik ben iets kwijtgeraakt in de bus, tram, metro. Hoe kan ik navragen of de RET het heeft gevonden?

    De RET bezorgt verloren spullen graag bij de eigenaar terug. Alle gevonden voorwerpen worden bewaard in onze Servicewinkel. Het duurt twee tot drie werkdagen voordat ze daar liggen. Als je iets bent verloren, kunt je dus het beste even wachten.
    Bel dan de Klantenservice via 0900 - 500 60 10 (voor dit nummer gelden uw gebruikelijke belkosten). Dat kan op werkdagen tussen 09.00 uur en 17.00 uur.

    Als je verloren voorwerp is gevonden, krijg je een registratienummer van de Klantenservice, waarmee je vervolgens jouw voorwerp kunt afhalen bij de RET Servicewinkel aan de Laan op Zuid 2 in Rotterdam.

    Let op: mutsen, sjaals, handschoenen, sleutels en paraplu's worden niet geregistreerd. Je kunt hiervoor na 3 werkdagen langskomen bij de RET Servicewinkel aan de Laan op Zuid 2 in Rotterdam.

    Los gevonden bankpassen worden doorgestuurd naar de desbetreffende bank.

    Heb je iets gevonden? Je kunt de gevonden spullen afgeven aan de conducteur in de tram, de buschauffeur of de metrobeheerders in de metrostations. Gevonden voorwerpen kun je ook zelf afgeven in de RET Servicewinkel of bij een RET Servicepunt. Dank voor de moeite!

  • Wanneer heb ik recht op teruggave?

    Heb je een check-in of check-uit gemist, dan kun je het bedrag dat daardoor is afgeschreven direct terugvragen via: www.uitcheckgemist.nl .

    Als je onterecht te veel heeft betaald voor jouw reis of er is iets misgegaan tijdens het opladen van je OV-chipkaart bij de RET, kun je dit bedrag terugvragen via ons online teruggaveformulier. Dit kun je hier vinden. Je kunt het teruggaveverzoek alleen via de computer invullen. Vul het volledig in. De RET probeert deze aanvragen binnen 3 weken af te handelen.

    Bij alle verzoeken, op papier of online, wordt altijd het basistarief in mindering gebracht. Dat geldt niet voor een mislukte oplaad- of verkooptransactie.

    Draag je twee OV-chipkaarten bij elkaar en heb je deze tegelijkertijd ingecheckt, dan kun je hier geen geld voor terugvragen. Zorg daarom altijd dat je de twee kaarten gescheiden van elkaar bewaart.

    Wanneer je een abonnement later op je OV-chipkaart hebt laten zetten dan de ingangsdatum, is het niet mogelijk om hier een teruggaveverzoek voor in te dienen. Je ontvangt alleen bericht van de RET als er vragen zijn naar aanleiding van je teruggaveverzoek of als dit wordt afgewezen. Bij mislukte verkoop- of oplaadtransacties vragen wij jou kopie van de betaling mee te sturen.

    Als je een verkeerd product hebt gekocht, kun je hiervoor geen teruggaveverzoek indienen.

    Heb je een bon uit de automaat ontvangen waarop staat 'Transactie niet geslaagd', dan mag je daarmee ook langskomen bij een RET Servicepunt.

    Alleen verzoeken die je indient binnen 3 maanden nadat je ten onrechte te veel heeft betaald, neemt de RET in behandeling genomen.

  • Mijn OV-chipkaart is gestolen of kwijt. Wat nu?

    Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen of heb je deze verloren? Laat dan je kaart zo snel mogelijk blokkeren. Je kunt dit zelf via internet doen op www.ov-chipkaart.nl als je een 'Mijn OV-chipkaart'-account hebt.

    Heb je niet zo'n account, neem dan contact op met de landelijke Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (50 eurocent per gesprek). Je hoort dan direct hoe je een vervangende kaart kunt aanvragen. Een anonieme OV-chipkaart kun je niet blokkeren.

  • Hoe werkt het 65+-tarief bij reizen op saldo?

    Heb je een persoonlijke OV-chipkaart, dan gaat ons kortingstarief voor reizen op saldo vanzelf in op je 65e verjaardag. Het systeem doet dat automatisch doordat je geboortedatum geregistreerd staat op jouw OV-chipkaart. Met dit lagere tarief krijg je 34% korting, zowel op het basis- als op het kilometertarief.

    Wil je een ander product met korting op je OV-chipkaart zetten, zoals een abonnement? Je kunt terecht bij onze Verkoop- & oplaadautomaten in alle metrostations, of bij een Oplaad- & ophaalautomaat bij jou in de buurt.

    Wil je weten waar de dichtstbijzijnde automaat staat? Klik hier voor een overzicht.

  • Welke soorten OV-chipkaarten past het beste bij mij?

    Welke OV-chipkaart voor jou het meest geschikt is, hangt af van jouw reispatroon. Om te onderzoeken welk vervoerbewijs voor jou het meest geschikt is, kun je gebruikmaken van onze reisproductadviseur. Je vindt hem hier.

Contactformulier

Ga naar het contactformulier.

Post

RET
Afdeling Klantenservice
Postbus 112
3000 AC Rotterdam

Telefoon

0900 - 500 60 10 (gebruikelijke belkosten, open op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen gesloten)

Klantenservice OV-chipkaart

Landelijk 0900 - 09 80 (€ 0,50 per gesprek)
Naar www.OV-chipkaart.nl .

RET Servicezuilen

Je kunt je reis bij een RET servicezuil plannen en vervolgens uitprinten. Je kunt bij de servicezuil ook dienstregelingen en haltevertrektijden bekijken en uitprinten.
Weet je niet precies welk reisproduct je voor je reis nodig hebt? Dan biedt de reisproductenadviseur op de servicezuil uitkomst!
Heb je je aangemeld om OVmiles te sparen? Dan kun je deze ook bij de RET servicezuil op je OV-chipkaart activeren.
Heb je vragen, dan kun je die via een rechtstreekse spraakverbinding aan de RET Klantenservice stellen. Zij zijn bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur. Zaterdag, zondag en feestdagen gesloten.

  • Barendrecht - Middeldijkerplein
  • Barendrecht - Stationsweg
  • Metrostation Alexander
  • Metrostation Beurs
  • Metrostation Kralingse Zoom
  • Metrostation Rodenrijs
  • Metrostation Schiedam Centrum
  • Metrostation Vijfsluizen
  • Metrostation Zuidplein
  • RET Servicewinkel
  • Ridderkerk - Schoutstraat
  • Rotterdam - Herenwaard
  • Rotterdam Centraal - Servicecenter

RET Servicepunten

  • Metrostation Rotterdam Centraal
  • Metrostation Beurs
  • Metrostation Zuidplein
  • RET Servicewinkel