Kijkje achter de schermen bij de remise Waalhaven

In deze blog geven we je een kijkje achter de schermen bij de remise Waalhaven. Vanaf de remise Waalhaven rukken de metro’s in de vroege ochtend uit en komen ze in de late avond ook weer terug. Daarnaast worden hier ook ‘kleine’ reparaties en onderhoudsbeurten uitgevoerd. Lees snel verder wat er nog meer gebeurt in deze remise!

 

Puzzelen met metro’s

Het juiste metrotoestel moet in de ochtend op de juiste volgorde staan om de volgende dag als eerste weer te kunnen vertrekken. De metro’s zijn spoor afhankelijk en een metro verplaats je natuurlijk niet zo gemakkelijk even van het ene naar het andere spoor. Je kunt je misschien wel voorstellen dat dit met zo’n 70 metro’s die er gemiddeld op de Waalhaven staan, best een gepuzzel is!

24/7 en 365 dagen per jaar

In de remise Waalhaven worden ook ‘kleine’ reparaties en kleine onderhoudsbeurten uitgevoerd. Dit gebeurt 24 uur per dag, 7 dagen per week  en 365 dagen per jaar!  “Waarom”, denk je misschien? Juist in de nacht als geen voertuigen hoeven te rijden kunnen de metro’s worden binnengehaald. Er wordt daarbij alles aan gedaan om de metro zo snel mogelijk weer te laten rijden. Daarom zijn de metro’s zo gebouwd dat alle grote componenten gemakkelijk en snel kunnen worden gewisseld. Als onderhoud langer dan 80 uur duurt dan wordt deze metro naar de remise Kleiweg gehaald.

Metro's binnen halen

Maar hoe haal je nou een metro de remise in? Op het spoor in de werkplaats staat vanwege de veiligheid namelijk geen stroom. Dit gebeurt met deze spanningskabel die handmatig even aan de metro wordt bevestigd en die parallel aan het spoor kan worden meebewogen. Vervolgens wordt de metro door een bestuurder voorzichtig naar binnen of buiten gereden. 

Putten

De metro wordt dan een speciaal spoor opgereden met speciale  ‘putten’ eronder. Hier bevinden zich speciale hefsystemen onder om de metro heffen. Zo kan er op een veilig manier onder de metro worden gewerkt! 

Olie verversen

Metro’s en olie? Ja zeker! Hoewel metro’s natuurlijk zich middels elektriciteit voortbewegen wordt er ook olie ververst, net zoals bij een auto. De draaistellen van een metro hebben namelijk een tandwielkast (soort versnellingsbak) en die moeten namelijk lekker soepel kunnen blijven draaien. De olie wordt in de remise Waalhaven ververst en opgevangen in deze zwart bak.   

Wasstraat

Ook de metro’s moeten natuurlijk worden gewassen. Dit gebeurt in de wasstraat. Net zoals bij een ‘gewone’ autowasstraat kies je een programma en huppakee dan wordt de metro met borstels schoongepoetst.

Wist je dat…?

Een metro op verschillende manieren kan remmen? Bij een gewone remming, gebeurt dit deels elektrisch. De metro draait de elektriciteit waarmee hij zichzelf voorbeweegt om, zodat deze voorwaartse kracht wordt afgeremd. Daarbij remt hij het laatste stukje af met ‘gewone’ remblokken en -remschrijven. Moet de metro een noodremming maken, dan gebruikt de metro zijn railremmen die hij op het spoor laat zakken en zand. Door het zand ontstaat er meer wrijving tussen de metro en het spoor waardoor het voertuig minder doorglijdt.

Maak kennis met de ‘derde vrouw’ van de remise

In de remise Waalhaven zijn de mannen in de ruime meerderheid vertegenwoordigd. Daarom hebben ze wat leuks bedacht om de vrouwen nog meer thuis te laten voelen ;-).