Metro

Na de oorlog werd de stad in snel tempo opgebouwd. Dat had ook gevolgen voor het bus- en tramlijnennet. De opbouw en uitbreiding van de stad zorgde voor meer en langere tram- en buslijnen. In 1968 kreeg Rotterdam er een nieuwe vervoersvorm bij: de RET introduceerde de eerste metrolijn in Nederland. Met de aanleg van deze lijn was al in 1959 begonnen en na negen jaar bouwen, was de 5,8 kilometerlange metroverbinding tussen Centraal Station en Zuidplein een feit. Op de metrolijnenkaart vind je dit terug.

5 metrolijnen, 160 metrovoertuigen

Om de metro's veilig te laten rijden, onderhoudt de RET de 162 kilometer spoorrails (enkelspoor), 347 wissels en 52 stations. Op de twee emplacementen, Waalhaven en ’s-Gravenweg, vinden 's nachts alle 160 metrotreinen een plekje. Daar vindt ook het onderhoud aan de metrovoertuigen plaats.

In 2013 zijn de voorbereidingen voor de ombouw van de Hoekse Lijn (de treinverbinding tussen Rotterdam Centraal en Hoek van Holland Strand) tot een lightrailverbinding gestart. Deze lijn wordt onderdeel van metrolijn B met als eindpunten Nesselande en Hoek van Holland Strand. Daarmee heeft Rotterdam vanaf februari 2018 een metroverbinding van strand tot strand!

Metrostation Capelle Centrum

De RET vernieuwt metrostation Capelle Centrum.

Meer informatie

Hoek van Holland vanaf februari 2018 eindpunt Metrolijn B

Klik hier om te zien wat er voor jou gaat veranderen en hoe de metrokaart eruit gaat zien.

Toegankelijkheid naar de lift

Het openbaar vervoer moet toegankelijk zijn voor iedereen. Zo zijn de metrostations toegankelijk via een lift en roltrappen en hebben veel tramhaltes een gelijkvloerse instapmogelijkheid. Soms hebben liften en roltrappen onderhoud nodig. Op de pagina Omleidingen en verstoringen kun je zien waar werkzaamheden en onderhoud plaatsvinden.

Bekijk de verstoringen