Busreizigers kunnen te veel afgeschreven bedrag afhalen

Vanaf 3 april 2020 kunnen saldoreizigers bij wie in de afgelopen maanden een te hoog bedrag is afgeschreven voor hun busrit, hun geld terughalen. De RET roept reizigers vanwege de coronamaatregelen op om dat alleen te doen als ze voor een noodzakelijke reis toch al onderweg zijn. Andere reizigers kunnen het geld na de coronacrisis afhalen, het staat zes maanden klaar. Afhalen is mogelijk bij kaartautomaten op de metrostations of gele automaten bij diverse winkels.

Het gaat om busreizigers die tussen 22 november 2019 en 22 maart 2020 hebben gereden in bussen met nieuwe in- en uitcheckapparatuur. Het gros van de foutieve afschrijvingen heeft plaatsgevonden vanaf half december. Bij een deel van de busritten is er op eindpunten iets misgegaan: de uitcheck mislukte of er is na het uitchecken een te hoge ritprijs berekend. Meer informatie en instructies vind je hier.

Nieuwe kaartlezers in de bussen en trams van de RET

De RET voorziet alle bussen en trams van nieuwe kaartlezers. De nieuwe kaartlezers zijn blauw van kleur en hebben een uitstekende ‘onderkin’ waarop je het vervoerbewijs legt. Dat is even wennen, want bij de oude kaartlezers moest je je vervoerbewijs vóór de kaartlezer houden.

Een van de voordelen van de nieuwe kaartlezers is dat je kunt in- en uitchecken met een barcode ticket. Alle voertuigen die de RET in exploitatie heeft zijn of worden de komende maanden voorzien van de nieuwe kaartlezers. Dit geldt voor alle nieuwe bussen, een deel van de huidige busvloot en alle trams.

Veelgestelde vragen over de nieuwe kaartlezer

Betaal in de bus met je bankpas of creditcard

Vanaf 15 december 2019 is het niet meer mogelijk om met contant geld te betalen in de bussen van de RET. Hierdoor neemt de kans op overvallen af en kunnen we veilig blijven reizen.

Bij een groot deel van de Verkoop- en oplaadautomaten op metrostations kan al niet meer met contant geld worden betaald. Ook op de tram zal op termijn contant geld verdwijnen. De RET volgt hiermee de landelijke trend om in het OV alleen nog kaartbetalingen, OV-chipkaarten en (barcode) tickets te accepteren.

Betaal met bankpas of creditcard bij de Verkoop- en oplaadautomaat

Op steeds meer metrostations kun je niet meer met contant geld betalen bij de Verkoop- en oplaadautomaten. Hiermee worden de metrostations veiliger en gaan we vandalisme tegen.

Overzicht metrostation waar alleen met bankpas of creditcard kan worden betaald:

Metrolijn A, B en C: Alexander (tijdelijk), Ambachtsland, Binnenhof, Graskruid, Hesseplaats, Nieuw Verlaat, Oosterflank, Prinsenlaan, Romynshof, Schenkel en De Tochten.

Verlengde metrolijn B: Schiedam Nieuwland, Vlaardingen Oost, Centrum en West, Maassluis Centrum, West en Steendijkpolder, Hoek van Holland Haven.

Metrolijn D: Tussenwater, Poortugaal en Rhoon.

Metrolijn E: Laan van NOI, Voorburg ’t Loo, Leidschendam-Voorburg, Forepark, Leidschenveen, Nootdorp, Pijnacker Centrum, Pijnacker Zuid, Rodenrijs en Berkel Westpolder.

Op de overige metrostations zijn wel nog Verkoop- en oplaadautomaten aanwezig waar ook met contant geld betaald kan worden. Klik hier voor een overzicht van alle verkooppunten in het verzorgingsgebied van de RET.

Uitleg Verkoop-, oplaad- en ophaalautomaten

Bij de RET kun je op verschillende punten reisproducten en saldo kopen. Sommige punten zijn meer gericht op zelf-service; bij andere verkooppunten helpt de RET je graag persoonlijk.

Hieronder staat meer informatie over de Verkoop-, ophaal-, en oplaadpunten:

  • RET webwinkel en OV-chipkaart.nl
  • Oplaad- en ophaalautomaat (CCV)
  • Oplaad- en ophaalautomaat (Scheidt & Bachmann)
  • Oplaadautomaat in het metrostation 
  • Verkoop- en oplaadautomaat in het metrostation
  • Verkoop in bus en tram
  • RET Servicepunten

RET webwinkel en OV-chipkaart.nl

Je koopt je Regio Maand- en Jaarabonnement via de webwinkel van de RET. Wil je online saldo kopen of het Automatisch opladen op je OV-chipkaart zetten, dan kun je dit ook via RET webwinkel regelen.

De reisproducten en het saldo dat je online hebt gekocht, kun je bij een ophaalpunt op je OV-chipkaart zetten. 

Oplaad- & ophaalautomaat (CCV)

Wat kun je ermee?

  • OV-chipkaart uitlezen
  • Saldo kopen en opladen
  • Reisproducten, zoals abonnementen, kopen en opladen
  • Internetbestellingen ophalen

 

Betaalmogelijkheden 

  • PIN 
  • IDEAL (wanneer je het product via internet hebt besteld)

 

Waar te vinden? 

  • Winkels van Primera en Tabak & Gifts
  • In of nabij de RET Servicepunten

Oplaad- & ophaalautomaat (Scheidt & Bachmann)

Wat kun je ermee?

  • OV-chipkaart uitlezen
  • Saldo kopen en opladen 
  • Internetbestellingen ophalen

 

Betaalmogelijkheden

  • PIN 
  • IDEAL (wanneer je het product via internet hebt besteld)

 

Waar te vinden? 

  • Winkels van Primera en Tabac & Gifts 
  • Supermarkten (o.a. Albert Heijn en Jumbo)

Oplaadautomaat

Wat kun je ermee?

  • OV-chipkaart uitlezen 
  • Saldo kopen en opladen 
  • Reisproducten, zoals een abonnement, kopen, ophalen en opladen

 

Betaalmogelijkheden

  • PIN 
  • Creditcard

 

Waar te vinden?

  • In de metrostations

Verkoop- & oplaadautomaat

Wat kun je ermee?

  • OV-chipkaart uitlezen 
  • Saldo kopen en opladen 
  • Wegwerpkaart met een reisproduct kopen 
  • Anonieme OV-chipkaart kopen 
  • Reisproducten, zoals een abonnement, kopen en opladen

 

Betaalmogelijkheden

  • PIN 
  • Creditcard 
  • Muntgeld

 

Waar te vinden? 

  • In de metrostations

Verkoop in bus en tram

Heb je niet voldoende saldo op je OV-chipkaart of staat er geen geldig reisproduct op? Dan moet je direct bij het instappen bij de buschauffeur of bij de tramconducteur een wegwerp OV-chipkaart kopen met het reisproduct ‘RET 2 uur’.
Bij de chauffeur van de BOB-bus kun je een BOB-bus kaartje kopen. De vervoerbewijzen voor de Fast Ferry worden allemaal aan boord verkocht.

RET Servicepunten

Heb je behoefte aan een persoonlijk advies over een reisproduct of het reizen met de OV-chipkaart? Dan kun je terecht bij de Servicepunten van de RET.

Adressen en openingstijden