Flexibel reizen met een vast budget

Hoe verzorg je als internationaal snelgroeiend bedrijf het mobiliteitsvraagstuk voor je medewerkers in Nederland? P&O Business Partner en Coördinator Frank Feng en P&O Business Partner Zuhal Tumkaya van het chemieconcern Braskem zochten antwoord op deze vraag en kwamen uit bij deMobiliteitsManager van de RET. Ze vertellen je graag hoe ze daarop gekomen zijn.

Kunnen jullie allereerst iets meer vertellen over Braskem?

Zuhal: “Braskem is een Braziliaans chemieconcern dat uit natuurlijke grondstoffen chemische producten zoals fossiele brandstoffen en biomaterialen maakt. We produceren veel verschillende types plastic en investeren veel in bioplastic. Dat ziet er hetzelfde uit en heeft dezelfde toepassingen, maar is wel beter voor het milieu. Innoveren is heel belangrijk voor Braskem, dus daar wordt flink op ingezet.”
Frank: “Met tientallen vestigingen verdeeld over Argentinië, Azië, Brazilië, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten zijn we inmiddels gegroeid naar meer dan 8000 werknemers wereldwijd. Sinds 2005 zit het Europese hoofdkantoor in Rotterdam. We begonnen hier met ongeveer 10 medewerkers maar inmiddels zijn dat er meer dan 170. En met meer uitbreidingen en serviceverlening zullen we nog verder blijven groeien.”

Wat gebeurt er allemaal op het kantoor in Rotterdam?

Frank: “Alle ondersteunende afdelingen van Europa zitten in dit kantoor, bijvoorbeeld finance, legal en P&O, maar ook de commerciële afdelingen. Zij hebben contact met de zeer gevarieerde klantenkring van Braskem. Van een auto tot een shampoofles, plastic komt tenslotte overal terug.” Zuhal: “De sfeer op het kantoor is wel heel bijzonder te noemen. Met meer dan 35 verschillende nationaliteiten is de diversiteit onder de medewerkers groot. Toch is er een enorm warm familiegevoel en zit wederzijds respect echt in het dna van Braskem en alle medewerkers. Daar zijn we ook erg trots op.”

En al die medewerkers willen dus een mobiliteitsoplossing…

Frank: “Het is in Nederland wel gebruikelijk dat de werkgever de werknemer tegemoet komt in de vergoeding van reiskosten. Daar gaan werknemers dus vanuit, al is het maar omdat dat bij hun vorige baan ook zo was. Overigens is dit wereldwijd niet zo vanzelfsprekend en moesten wij onze wens voor een invulling hiervoor wel even toelichten bij het internationale bestuur van Braskem.” Zuhal: “Met de groei van het bedrijf moest er een goede, duidelijke en simpele oplossing komen voor alle medewerkers. Daarvoor hebben we eerst een heleboel vragen geïnventariseerd want elke werknemer heeft baat bij een eigen oplossing als het bijvoorbeeld gaat om reistijd- en afstand, vervoersmiddelen en aantal dagen. Daarna hebben we contact gezocht met de RET. Zelf kende ik de RET wel als vervoersbedrijf, maar had geen enkel idee van de goede zakelijke mogelijkheden die ze hebben voor werknemers.”

“Met de groei van het bedrijf moest er een goede, duidelijke en simpele oplossing komen voor alle medewerkers.”

Zuhal: “Het is ontzettend fijn dat alle verschillende mogelijkheden in één abonnementsvorm komen en de kosten vooraf duidelijk zijn. Ook de flexibiliteit om het pakket aan te passen is voor ons ook erg belangrijk. De RET kan ons ook helpen om die administratieve veranderingen snel door te voeren.” Frank: “En we zijn enorm blij met de snelle reacties die van de RET krijgen. Ze doen hun uiterste best om onze verzoeken te begrijpen en de beste oplossing voor ons te bedenken. Het is erg belangrijk voor Braskem dat we zaken doen met een betrouwbare partner die ons goed kan adviseren en op weg kan helpen. Ook verwachten we dat er zorgvuldig met onze gegevens omgegaan wordt en dat data goed beschermd wordt. De RET denkt echt op alle fronten mee met de dynamiek en groei van ons bedrijf.”


Tekst: Corien van Driel | Fotografie: Camiel Mudde

Lees ook hoe andere klanten deMobiliteitsManager inzetten