Drie mobiliteitstrends van 2022

Ieder kwartaal geeft deMobiliteitsManager een update van de mobiliteitstrends. In dit artikel lees je over drie trends van het eerste kwartaal van 2022:

Trend: Verandering mobiliteitsbehoefte door geopolitieke- en economische situatie

In het eerste kwartaal van dit jaar zien we dat de oorlog in Oekraïne veel invloed heeft op de mobiliteitskeuze in Nederland. Door de sancties tegen Rusland en de nasleep van de pandemie stijgen de benzineprijzen naar recordhoogtes. Mensen schrikken bij de tank en kiezen ervoor de auto wat vaker te laten staan. De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer is voor de meeste mensen niet meer dekkend voor de werkelijke reiskosten. Alternatieven als fiets, openbaar vervoer en thuiswerken worden steeds meer overwogen. 

Trend: Duurzaamheid door elektrificatie zet door

De verduurzaming van de mobiliteit in Rotterdam zet door. Deze trend is al een aantal jaar aanwezig, maar de laatste maanden zie je in de stad steeds meer elektrische deelfietsen, -scooters en -auto’s. Ook in de lease is een grote drive naar elektrische auto’s, maar door het wereldwijde chiptekort is de levertijd van veel modellen behoorlijk lang (een jaar wachten is niet bijzonder). 

Buiten de stad overstappen naar duurzaam vervoer. Ook dit is niet nieuw, maar we zien in Rotterdam steeds meer initiatieven ontstaan om de binnenstad duurzamer te maken. P+R was er al lang voor het parkeren van je auto om vervolgens met het openbaar vervoer de stad in te reizen. Duurzaam, voordelig en vaak nog sneller ook. Nu zie je ook dat goederenvervoer steeds meer buiten de stad wordt overgezet naar een duurzaam vervoer voor de laatste kilometers. Een mooi voorbeeld is Hubbel die met elektrische busjes en kleine elektrische vrachtwagens goederen de stad in brengt.

Trend: Hybride werken wordt de standaard

Nu vrijwel alle corona maatregelen zijn opgeheven zie je dat veel bedrijven, waarbij de aard van de werkzaamheden dat toelaten, kiezen voor hybride werken. Twee a drie dagen werken op kantoor en twee dagen thuiswerken. Hierbij wordt het registeren van de reis- en thuiswerkdagen steeds belangrijker voor de fiscus. Lees daar meer over in dit artikel. 

Langzaam zien we dat mensen de auto vaker laten staan (door hogere kosten, vanuit duurzaamheid en door thuiswerken) en overstappen of deze combineren met andere vervoersmiddelen, zoals het openbaar vervoer en deelvervoer. In het volgende kwartaal kijken we hoe deze en nieuwe trends zich verder ontwikkelen.