Nu met OVpay in- en uitchecken

Steeds slimmer, steeds makkelijker

OVpay is de nieuwe manier van in- en uitchecken in het OV in Nederland. Je kunt nu ook bij de RET makkelijk in- en uitchecken met je betaalpas, creditcard of mobiel.

Wat te doen bij melding Betaal Anders op kaartlezer?

Bij het in- of uitchecken verschijnt de melding Betaal Anders op de kaartlezer. Hier staat ook altijd een reden bij. Hieronder staan de redenen en wat je kan doen.  

  1. Te weinig saldo – Vul saldo aan en houd pas voor kaartlezer, na ca. 15 min kun je weer inchecken
  2. Kaart geblokkeerd voor het OV – Neem contact op met je bank
  3. Kaart niet geschikt – Reis met een andere kaart
  4. Kaart verlopen – Vraag een nieuwe betaalpas aan

 

Meer informatie over in- en uitchecken met je betaalpas staat op ovpay.nl/veelgestelde-vragen 

Welke banken en creditcardmaatschappijen zijn aangesloten?

Je kunt in- en uitchecken met:

  • een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, KNAB, Rabobank, RegioBank of SNS
  • een contactloze creditcard van Mastercard of Visa (o.a. uitgegeven door ICS)
  • een mobiel die voor contactloos betalen is gekoppeld aan één van de bovengenoemde betaalpassen of creditcards. Dus ook met Apple Pay of Google Wallet
  • een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa

Overzicht reiskosten

Alle reiskosten die je maakt op een dag, worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. De afschrijving heeft altijd een betaalkenmerk dat begint met NLOV en daarna 14 cijfers en letters. Kijk voor meer informatie op https://reisoverzicht.ovpay.nl/reisoverzicht of zoek de OVpay app op in de app store.

Veelgestelde vragen

  • 8 Algemene vragen over OVpay

    • Wat is OVpay?

      Met OVpay kun je zelf kiezen hoe je in- en uitcheckt in het OV. Eerst voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen, straks ook voor studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement. Je kunt nu al op steeds meer plekken in Nederland in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard of mobiel. Straks kan het overal in de bus, trein, tram en metro. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement. We werken er hard aan om het ook mogelijk te maken dat je met een abonnement op je betaalpas kunt reizen. Houd voor ontwikkelingen onze website in de gaten.

    • Waarom is OVpay nodig?

      Misschien denk je wel: waarom is dit nodig, mijn OV-chipkaart werkt prima? Dat is ook zo. Maar in de 16 jaar dat de OV-chipkaart nu bestaat, zijn er betere en betrouwbaardere technieken ontwikkeld. Door nieuwe manieren van betalen toe te voegen, kijken we naar de toekomst. OVpay maakt in- en uitchecken voor iedereen flexibeler én zo makkelijk mogelijk.

    • Er is nog geen antwoord op deze vraag.
    • Waar kan ik in- en uitchecken met mijn contactloze betaalpas of creditcard?

      OVpay komt stap voor stap dichterbij. Eerst voor reizigers die zonder korting of abonnement reizen, straks ook voor studenten, zakelijke reizigers en iedereen met een abonnement. Houd de website in de gaten om te zien of het al bij jou in de buurt kan. 

    • Wie doen er mee met OVpay?

      Bij OVpay zijn alle vervoerders in Nederland betrokken. Door dit samen te doen, kunnen we zorgen voor het grootste reis- en betaalgemak voor iedereen, overal. Daarnaast werken we samen met diverse banken en creditcardmaatschappijen en stemmen we af met consumentenorganisaties, lokale en regionale overheid.

    • Wat gebeurt er met mijn studentenreisproduct?

      Je studentenreisproduct blijft ook bestaan in de wereld van OVpay! Op dit moment kun je nog alleen in- en uitchecken zonder reisproduct of korting. Wil je dus reizen met je studentenreisproduct? Gebruik dan nog een tijdje je OV-chipkaart. Om zeker te weten dat je alleen incheckt met het juiste product, is het slim om je OV-chipkaart uit je portemonnee of telefoonhoesje te halen voordat je ermee incheckt. 

    • Kan ik mijn OV-chipkaart blijven gebruiken?

      Ja, in- en uitchecken met je OV-chipkaart blijft gewoon mogelijk. Wel maakt de huidige OV-chipkaart op termijn plaats voor een nieuwe OV-chipkaart. Met nieuwe technologie en service. Hoe dat precies gaat? Dat weten we nog niet precies. Voorlopig kun je gewoon in- en uitchecken met je vertrouwde OV-chipkaart.

    • Werkt P+R al met OVpay?

      Nee, om gebruik te maken van de gratis parkeerregeling voor gebruikers van afgesloten, betaalde P+R-terreinen, gebruik je voorlopig nog gewoon je OV-chipkaart.

  • 10 Betalen met OVpay

    • Met welke betaalmiddelen kan ik in- en uitchecken?

      Zorg dat je contactloos betalen aan hebt staan en haal je pas uit je portemonnee bij het in- en uitchecken.

      Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalmiddelen:

      • Een contactloze betaalpas van ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank, KNAB of SNS
      • Een contactloze creditcard van Mastercard en Visa (o.a. uitgegeven door ICS)
      • Een contactloze debit- of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa
      • Mobiel & wearable waaraan je rekening is gekoppeld

      Vooraf aanmelden is niet nodig. Zorg voor voldoende saldo op je rekening of bestedingsruimte op je creditcard.

    • Mijn contactloze betaalpas of creditcard is geblokkeerd voor in- en uitchecken door onvoldoende saldo. Kan ik dit openstaande bedrag overmaken?

      Op dit moment kun je het openstaande bedrag niet direct overmaken. Er zijn twee opties om je verder te helpen:

      Optie 1: afhankelijk van je bank vinden er nog tot drie pogingen plaats om het bedrag van je rekening af te schrijven. Let op: je kunt niet opnieuw in- en uitchecken tot het openstaande bedrag betaald is.

      Optie 2: wil je direct reizen? Zorg voor voldoende saldo op je rekening. Houd nogmaals je pas tegen een kaartlezer. De afschrijving wordt dan opnieuw geactiveerd en bij voldoende saldo afgeschreven. Als dit is gelukt, kun je na maximaal 15 minuten weer inchecken met je betaalpas.

    • Waar kan ik mijn reiskosten zien?

      In je rekeningoverzicht vind je een referentienummer dat begint met NLOV met daarachter 14 cijfers en letters. Voer deze samen met het afgeschreven bedrag in op de webtool op ovpay.nl/reisoverzicht en bekijk je gemaakte reizen en bijbehorende reiskosten. Het is ook mogelijk om je reisoverzicht in de OVpay app te bekijken.

    • Waarom staat er een afschrijving van 0,- euro op het afschrift van mijn creditcard?

      Voor het in- en uitchecken met een creditcard wordt er een controle gedaan op de gekoppelde rekening. Dit leidt tot een transactie van 0,- euro. Dit heeft geen effect op de reiskosten.

    • Wordt er borg ingehouden op mijn contactloze betaalpas of creditcard als ik incheck?

      Nee, je hoeft geen borg te betalen voor het in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard.

    • Kan iemand via contactloos betalen geld van mijn betaalpas of creditcard afhalen?

      Met contactloos betalen geld van iemand zijn betaalpas of creditcard afhalen, ook wel contactloos zakkenrollen genoemd, komt niet voor. Het is heel lastig om met een mobiele betaalautomaat stiekem een succesvolle betaling uit te voeren. Daarnaast is de dader makkelijk te traceren, omdat het geld op een zakelijke bankrekening terecht moet komen. Met zo’n hoge pakkans loont contactloos zakkenrollen niet.

    • Hoe krijg ik mijn geld van een gemiste check-in of check-uit terug?

      Ga naar ovpay.nl/reiskosten of ovpay.nl/reisoverzicht en selecteer de kosten die je wilt terugvragen. In je rekeningoverzicht vind je een referentienummer dat begint met NLOV met daarachter 14 cijfers en letters. Voer deze samen met het afgeschreven bedrag in. Na het succesvol aanpassen van je in- of uitcheck krijg je geld terug op één van de volgende manieren:

      • Het te ontvangen bedrag wordt in rekening gebracht met één van je aankomende afschrijvingen;
      • Mocht je binnenkort niet reizen en lukt het ons daardoor niet om het in rekening te brengen, dan krijg je het geld teruggestort op je rekening.
    • Hoeveel saldo moet er op mijn rekening staan?

      Genoeg om alle ritten van één dag te betalen. De ritten worden de volgende dag in één keer van je rekening afgeschreven. Als de afschrijving niet lukt, omdat er te weinig saldo op je rekening staat, dan word je contactloze betaalpas of creditcard geblokkeerd voor in- en uitchecken in het OV. We proberen daarna tot maximaal drie keer het verschuldigde bedrag van je rekening af te schrijven. Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat er een nieuwe poging plaatsvindt. Zodra dat gelukt is, kun je weer in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard. Lukt het afschrijven van het verschuldigde bedrag niet, reis dan met je OV-chipkaart of koop een kaartje.

    • Is in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard goedkoper dan het kopen van een kaartje bij de buschauffeur?

      Ja, in- en uitchecken met je contactloze betaalpas of creditcard is goedkoper dan een regulier kaartje kopen bij de buschauffeur. De prijs voor je reis is gelijk aan reizen met je OV-chipkaart zonder korting of abonnement.

    • Wat moet ik doen als een verkeerd bedrag van mijn rekening is afgeschreven?

      Neem contact op met de OVpay klantenservice via 0900-1433 (gebruikelijke belkosten) en houd je referentienummer en het afgeschreven bedrag bij de hand. Deze vind je op je rekeningoverschrift. De klantenservice is bereikbaar op werkdagen van 07.00 tot 17.00 uur.