"deMobiliteitsManager is een verademing"

Leonard de Lange en Maddy Bolhuis vertellen hoe de samenwerking tussen Flexxgroup en de RET tot stand is gekomen.

De tijd dat je ’s morgens om negen uur, bepakt met broodtrommel en aktetas, het kantoor binnenstapte en exact om vijf uur weer huiswaarts keerde, lijkt anno 2018 definitief voorbij.

Werken kan tegenwoordig overal en op elk moment. Dat brengt ook veranderingen in het reizen met zich mee. De RET speelt hier handig op in met deMobiliteitsManager, een zakelijke vervoersoplossing die tijdswinst oplevert én kostenbesparend werkt. ‘De gemiddelde declaratie kan tot wel 80 procent omlaag.’

Efficiënter

Je kent het wel, om negen uur een ochtendvergadering op de zaak, rond het middaguur die zakenlunch in het stadscentrum en in de namiddag een afsluitende bespreking drie dorpen verderop. Alleen al in mogelijke files en met het zoeken naar een parkeerplek ben je al de helft van je dag kwijt. Dat moet efficiënter kunnen, bedacht Maddy Bolhuis, manager Propositie Marketing en Marketing-Communicatie bij openbaarvervoerbedrijf RET.

Slimmer

Bolhuis ontwikkelde deMobiliteitsManager die door steeds meer bedrijven wordt omarmd. ‘Men kent ons uiteraard van bussen, trams, metro’s en fast ferry, maar we haken met deze zakelijke vervoers-oplossing nu ook aan bij de ontwikkelingen in het van-deur-tot-deur-vervoer voor de zakelijke markt.’

Makkelijker

‘Met deMobiliteitsManager zorgen we voor een makkelijkere manier van reizen. Geen dag is tegenwoordig meer hetzelfde en soms is het veel slimmer om je reis per trein, deelfiets of deelauto, zoals de Greenwheels die je enkel betaalt bij gebruik, in te zetten. Of juist een combinatie daarvan, het is maar net waar een specifieke werkdag om vraagt. Het zijn initiatieven die we de laatste tijd echt als paddenstoelen uit de grond zien schieten. In het openbaar vervoer hoef je bijvoorbeeld niet op je medeweggebruikers te letten maar kun je rustig doorwerken, om maar iets te noemen. En eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming heb je niet de rompslomp van een parkeergarage.’

Geen gedoe met bonnetjes

Tegelijkertijd kampen sommige bedrijven, met name in de binnenstad, met een tekort aan parkeerplaatsen. ‘Dat maakt het moeilijk het volledige personeel te kunnen blijven faciliteren als een ieder van hen enkel per auto reist’, legt Maddy uit. ‘Ook daar is deze oplossing een uitkomst voor. En er is via een portal zicht op waar en met welke vervoersmiddelen gereisd wordt. Wanneer bijvoorbeeld een werkgever met zijn werknemers afspreekt alleen door-de-weeks een vergoeding voor woon-werk-reizen aan te bieden, maar iemand maakt daar toch in het weekend gebruik van, dan is dit direct te zien. Door het overzichtelijk in kaart brengen van alle gegevens valt ook het gedoe met declaratiebonnetjes weg. Dit kan een kostenbesparing opleveren. De gemiddelde declaratie in Nederland ligt rond de 35 euro, cijfers die prima omlaag kunnen, soms tot wel 80 procent. Tevens kunnen bedrijven bij het verstrekken van reizen zes procent btw terugvorderen, een vlieger die niet opgaat bij achteraf vorderen.’

Het belang van de klant

Leonard de Lange, commercieel directeur van FlexxGroup, is een van de eerste gebruikers van deMobiliteitsManager. Maddy en hij kwamen met elkaar in contact via het platform van Friends in Business. ‘Een gedeelte van de werknemers die wij in dienst hebben, is wat minder bedeeld en kampt soms met schuldenproblematiek. In het verleden leverde dat soms medewerkers op die niet naar een opdrachtgever konden reizen, omdat ze onvoldoende saldo hadden, bijvoorbeeld op hun OV-chipkaart waarop een minimum van twintig euro vereist is om op een treinstation te kunnen inchecken.’

Verademing

Hij vervolgt: ‘Voorheen verhielpen we dat door soms even snel privé geld of een voorschot over te maken en dat achteraf te verrekenen met het salaris, maar een ideale situatie was dat natuurlijk niet. DeMobiliteitsManager is wat dat betreft echt een verademing, want daarmee kunnen dergelijke situaties niet meer voorkomen. De kaart van de RET staat garant voor het kunnen reizen van A naar B, omdat zij dat voor ons coördineren. Je bent daarmee direct minder tijd kwijt aan backofficewerk.’

Heilige huisjes

Hoewel de RET het project pas twee jaar geleden heeft geïntroduceerd, bemerkt Maddy toch al een aanzienlijke groei. ‘En dan met name bij de wat kleinere bedrijven, tot en met een man of 80 personeel. Maar de rest zal vast en zeker het voordeel gaan inzien en volgen. Elke verandering is in het begin een beetje eng en iets om aan te wennen, vooral bij de grote reuzen waarbij je toch tegen wat heilige huisjes aanschopt. Het arbeidsvoorwaardenbeleid moet ervoor worden aangepast en dat kost even tijd. Toch verwacht ik dat we ook deze bedrijven uiteindelijk bereiken.’