Reiskostencompensatie Vervangend Vervoer Hoekse Lijn vanaf 1 februari 2018

De RET heeft twee nieuwe compensatiemaatregelen genomen om reizigers die een langere periode met het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn moeten reizen, tegemoet te komen. Deze maatregelen zijn Korting op saldoreizen en Abonnementkorting en gaan vanaf 1 februari 2018 in.

Bij Korting op saldo krijgen reizigers die gebruik maken van buslijnen 711 t/m 714 en 156 korting op de reiskosten als ze op saldo reizen. Reizigers die van een abonnement gebruik maken, kunnen via Abonnementkorting maandelijks tot 40 euro van hun abonnementkosten terugvragen. Abonnementkorting geldt vanaf 1 april 2018 ook voor buslijn 226, Saldokorting geldt vanaf 9 april 2018 ook voor deze buslijn. Hieronder meer informatie over beide compensatiemaatregelen.

Korting op saldoreizen

Voor je reis met buslijnen 711 t/m 714 en 156 van het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn betaal je vanaf 1 februari 2018 tijdelijk een gereduceerd tarief van 5 cent per kilometer. Dit gaat automatisch en je hoeft hiervoor niets te doen. Deze compensatiemaatregel geldt vanaf 9 april 2018 ook voor buslijn 226. Hieronder wordt uitgelegd hoe dit tarief is opgebouwd.

  • Een ritprijs is standaard opgebouwd uit een basistarief en een kilometertarief.
    Het basistarief van € 0,90 is landelijk vastgesteld en kan niet aangepast worden.
    Maakt u een reis zonder overstappen, dan betaalt u 1 keer dit Basistarief. Maakt u een reis met een of meerdere overstappen, waarbij de overstaptijd steeds korter is dan 35 minuten, dan betaalt u ook maar 1 keer het Basistarief (voor de eerste rit van uw reis).
    Maakt u bijvoorbeeld een reis met een overstap, waarbij de overstaptijd 35 minuten of langer is, dan betaalt u 2 keer het Basistarief.
  • Het kilometertarief van de RET in 2018 is € 0,139.
  • Het basistarief + het aantal kilometers van uw reis maal het kilometertarief bepalen gezamenlijk de totale ritprijs. 

Vanaf 1 februari verlaagt de RET tijdelijk het kilometertarief op het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn met 63% van € 0,139 naar afgerond € 0,05 (5 cent) per kilometer. Bepaal uw ritprijs met de RET Reisplanner.

Het verlaagde Kilometertarief op het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn geldt vanaf 1 februari en op buslijn 226 vanaf 9 april 2018 totdat de metro gaat rijden op het traject van de Hoekse Lijn en is van toepassing op:

  • Reizen op saldo voltarief en reductietarief
  • RET Maandkorting 40%
  • RET Maandkorting 20%
  • Altijd Korting Maand
  • Altijd Korting Jaar

Abonnementskorting

De RET biedt vanaf februari 2018 abonnementreizigers op het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn maandelijks tot € 40,00 korting. Op buslijn 226 geldt dit vanaf 1 april 2018. Deze actie is van toepassing op:

  • Net jaarabonnement
  • Net maandabonnement
  • Regio jaarabonnementen
  • Regio maandabonnement
  • RET jaarabonnement
  • RET maandabonnement
  • Bus Tram Metro Vrij Particulier (als onderdeel van de NS-producten Altijd Vrij en Dal Vrij)
  • OV Vrij

 

De hoogte van de maandelijkse korting is afhankelijk van het aantal dagen dat er met een van deze abonnementen met buslijnen 711 t/m 714 en 156 van het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn of buslijn 226 (vanaf 1 april 2018) is gereisd in een maand:

  • 20 dagen en meer: € 40,00 restitutie
  • 15 t/m 19 dagen: € 30,00 restitutie
  • 10 t/m 14 dagen: € 20,00 restitutie
     

Per maand kun je slechts eenmaal korting voor je abonnement aanvragen, je hebt hiervoor maandelijks 10 kalenderdagen de tijd. Na deze tien kalenderdagen controleert de RET de aanvragen en ontvang je bericht of het het kortingsbedrag gerestitueerd wordt. Twee voorbeelden:

  • Voor je abonnementreizen op het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn in februari kun je vanaf donderdag 1 maart t/m zaterdag 10 maart korting aanvragen.
  • Voor je abonnementreizen op het Vervangend Vervoer Hoekse Lijn in maart kun je vanaf maandag 2 april t/m woensdag 11 april korting aanvragen.

Hoe werkt het?

  1. Je hebt een OV-chipkaart
  2. Je reist met een Net-, Regio- of RET abonnement (maand of jaar), BTM Vrij Particulier of OV Vrij op buslijnen 711 t/m 714, 156 of 226.
  3. Je hebt een 'Mijn OV-chip' account waaraan je OV-chipkaart waarmee je op de Hoekse Lijn reist gekoppeld is
  4. Geef maandelijks door hoeveel dagen je met het vervangend busvervoer Hoekse Lijn gereisd hebt met je abonnement en upload het rittenoverzicht dat je in je 'Mijn OV-chip' kunt samenstellen
  5. De RET controleert het aantal dagen dat je met het vervangend busvervoer Hoekse Lijn hebt gereisd en je reisproduct
  6. Als je recht hebt op Abonnementkorting, ontvang je van de RET bericht dat het kortingbedrag naar het door jou opgegeven IBAN-rekeningnummer overgemaakt wordt.

Bekijk de actievoorwaarden en het privacy statement van de actie 'Abonnementkorting'.

Aanmelden voor Abonnementkorting Vervangend Vervoer Hoekse Lijn

Reis je met een Net-, Regio- of RET abonnement, BTM Vrij Particulier of OV Vrij op buslijnen 711 tm 714 en 156 van het vervangend vervoer of buslijn 226 (vanaf 1 april 2018) en wil je ook in aanmerking komen voor Abonnementkorting? Meld je dan hieronder aan. Aanmelden kan tot een maand voordat de metro gaat rijden op de Hoekse Lijn.

Aanmelden

Hoe kom ik aan een OV-chipkaart?

Om aan deze actie deel te kunnen nemen, moet je een OV-chipkaart hebben met een Net- of Regio-abonnement en hiermee betalen voor je reizen met het vervangend busvervoer Hoekse lijn (buslijnen 711, 712, 713, 714 en 156). Een OV-chipkaart kun je aanvragen via http://www.ov-chipkaart.nl

Hoe kom ik aan een 'Mijn OV-chip' account?

Op www.ov-chipkaart.nl kun je eenvoudig in enkele stappen je 'Mijn OV-chip' account aanmaken:

  1. Vul gebruikersnaam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op 'Account aanmaken'
  2. Open de e-mail 'Activeer je account' die je van Klantenservice OV-chipkaart ontvangt (zie je de e-mail niet in je inbox, controleer dan ook de folders 'spam', 'junk' of 'ongewenste e-mail') en klik op de link in de e-mail
  3. Log in op je 'Mijn OV-chip' account met je gebruikersnaam en wachtwoord en koppel de OV-chipkaart(en) aan je account

Hoe kan ik een rittenoverzicht samenstellen en downloaden?

Je kunt maandelijks in je 'Mijn OV-chip' account op ov-chipkaart.nl een rittenoverzicht ('declaratieoverzicht') samenstellen. Zorg ervoor dat de OV-chipkaart, die je opgeeft bij je deelname aan de actie 'Saldotegoed Vervangend Vervoer Hoekse Lijn' gekoppeld is aan je 'Mijn OV-chip' account. Het is ook belangrijk, dat je met die kaart je reizen met het vervangend busvervoer Hoekse Lijn betaalt.
In zes stappen een declaratieoverzicht:

  1. log-in op je 'Mijn OV-chip' account
  2. ga naar 'Bekijk reishistorie'
  3. kies de maand waarover je het declaratieoverzicht wil maken.
  4. selecteer 'reistransacties' en vink de ritten met het vervangend vervoer Hoekse Lijn aan
  5. klik op 'Maak declaratieoverzicht'
  6. controleer het overzicht en klik op 'Download pdf'

NB: alleen pdf-bestanden van het declaratieoverzicht worden in behandeling genomen. Screenshots (bijvoorbeeld .png of .jpg bestanden), excel- en word-bestanden kunnen niet verwerkt worden.

Waarom deze compensatiemaatregelen?

De Metropoolregio Rotterdam - Den Haag, gemeente Rotterdam en RET realiseren zich dat met compensatiemaatregelen het ongemak van de langere periode vervangend vervoer niet weggenomen kan worden. Toch proberen zij u wel waar mogelijk tegemoet te komen met verschillende financiële compensatiemaatregelen.

Een fijne reis op de Hoekse Lijn