Update: woensdag 14 oktober 2020 - RET schrapt extra spitsritten metro per 26 oktober

De RET schrapt per 26 oktober de spitsritten in de metrodienstregeling. Gezien de verwachte daling van de reizigersaantallen na de persconferentie van gisteren, verwacht de RET dat reizigers hiervan slechts beperkt hinder ondervinden.

Impact voor reizigers
Voor reizigers betekent de afschaling het volgende:

  • De spitsritten op lijn A in de ochtend en de middag tussen Schiedam Centrum en Vlaardingen West komen te vervallen. Daardoor rijdt de RET in de spits op dit stuk elke 10 in plaats van elke 5 minuten.
  • De spitsritten in de ochtend en de middag op lijn D tussen Rotterdam Centraal en De Akkers (Spijkenisse) komen te vervallen. Lijn D rijdt daardoor op dit stuk elke 10 in plaats van elke 5 minuten in de spits.
  • De drie spitsritten in de ochtend- en drie in de middagspits op lijn E rijden niet.


Dit betekent dat er op alle lijnen gedurende de hele dag elke tien minuten een metro rijdt, behalve op het stuk Steendijkpolder – Hoek van Holland, waar ze zoals gebruikelijk elke 20 minuten rijden. In de praktijk rijden er op de drukste stukken meerdere lijnen, waardoor de frequenties daar hoger liggen:

  • Tussen Capelsebrug en Schiedam Centrum rijden lijn A, B en C, en dus 18 metro’s per uur (bijna elke drie minuten)
  • Tussen Capelsebrug en Graskruid rijden lijn A en B, en dus 12 metro’s per uur (elke vijf minuten)
  • Tussen Slinge en Rotterdam Centraal rijden lijn D en E, en dus 12 metro’s per uur (elke vijf minuten)


Plan je reis
De gewijzigde dienstregeling zal worden opgenomen in de RET Reisplanner en de RET Real Time App. In de loop van volgende week kunnen reizigers hun reis plannen op basis van de wijzigingen die op 26 oktober ingaan.

Waarom afschalen?
De reden van afschaling is het oplopende ziekteverzuim onder het rijdend personeel. Ook zijn er tijdelijke tekorten in de bezetting van het onderhoudsteam en kampen sommige leveranciers met coronagerelateerde vertraging.

Veilig en vertrouwd reizen doen we samen

Veilig en vertrouwd reizen doen we nog steeds samen. Elke dag staat de RET klaar met ruim 3.500 collega’s zodat je zorgeloos en vertrouwd kunt reizen, staan 600 voertuigen klaar om je naar je bestemming te brengen en houden 150 schoonmakers samen met jou de stations en voertuigen netjes en schoon. Plan je reis buiten de spits en mijd drukte, zodat we allemaal comfortabel kunnen blijven reizen. Op ret.nl/drukte krijg je meer inzicht in de drukte in het openbaar vervoer, over de hele dag.

Met uitzondering van de dienstverlening via de buurtbussen, blijft de RET een 100% dienstregeling rijden. Wel gelden nog steeds de RIVM-richtlijnen en is het dragen van een mondkapje als je 13 jaar of ouder bent verplicht in de voertuigen. Doe het mondkapje op voor je instapt.

Eerdere doorgevoerde veranderingen

  • Iedereen is welkom in het openbaar vervoer.
  • Reis zoveel mogelijk verspreid over de dag.
  • Vermijd de spits.
  • Alle zitplaatsen in bus, tram en metro zijn beschikbaar. Geef elkaar de ruimte, ook als je moet staan.
  • STOPenGO buslijnen 526, 557 en 574 rijden weer.
  • De buurtbussen op de buslijnen 74, 121, 601, 606 en 607 rijden de reguliere dienstregeling.
  • De Fast Ferry vaart tot en met zondag 25 oktober 2020 volgens de tijden en route van de zomerdienstregeling. M.u.v. zaterdagen en zondagen dan vaart de Fast Ferry niet.


Regels m.b.t. het dragen van Mondkapjes

  • Vanaf 1 juni zijn reizigers vanaf 13 jaar verplicht een mondkapje te dragen in de voertuigen en op de Fast Ferry.
  • Reizigers wordt dringend verzocht om ook een mondkapje te dragen op perrons, stations en haltes.
  • Reizigers zijn zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van een mondkapje.
  • Reizigers die geen mondkapje dragen in de voertuigen en op de Fast Ferry, riskeren een boete van € 95,-.
  • RET-personeel draagt ook mondkapjes of gezichtsschermen, met uitzondering van bestuurders en chauffeurs omwille van de verkeersveiligheid.
  • Op diverse metrostations van de RET kunnen reizigers mondkapjes en gels aanschaffen bij winkels en automaten.
     

Iedereen, zowel RET-personeel als reizigers, kan reizigers aanspreken op de verantwoordelijkheid om een mondkapje te dragen in een voertuig. Treffen boa's van de RET een reiziger in een voertuig of op de Fast Ferry aan zonder mondkapje? Vanaf 21 juli is de RET overgestapt op duidelijke en consequente handhaving: reizigers zijn verplicht een mondkapje te dragen in de voertuigen en op de Fast Ferry. Doen ze dit niet, dan volgt een boete. 


Dienstregeling
De RET blijft een 100% dienstregeling rijden. Vermijdt drukte en reis indien mogelijk buiten de spits. Plan vooraf altijd je reis via de website, 9292.nl en de RET Real Time App.

  • De Fast Ferry vaart tot en met zondag 25 oktober 2020 volgens de zomerdienst.
  • De buurtbussen 602, 603 en 604 rijden niet.
  • De extra spitsritten op metrolijn A, B, C, D en E rijden niet.
  • De BOB-bus en weekendmetro rijden niet.
  • Na 1 juli zijn er op verschillende lijnen werkzaamheden. Plan altijd je reis vooraf.


Reizigers kunnen hun reis plannen via de RET Real Time App of  de RET Reisplanner. De RET blijft de bezetting de komende tijd zorgvuldig monitoren. Net zoals in de afgelopen weken kan dat ook na 1 juni leiden tot kleine aanpassingen in de dienstregeling.

Scholieren
Na de zomervakantie mogen scholieren en studenten ook weer gebruik maken van het openbaar vervoer. Met onderwijsorganisaties wordt er gewerkt aan de spreiding van lestijden om extra drukte in het openbaar vervoer te voorkomen.

Goed om te weten

  • Vanaf 1 augustus kun je in alle trams contactloos een kaartje kopen met je pinpas of creditcard.
  • In de bus is het nog niet mogelijk om een kaartje te kopen. Zorg voor voldoende saldo of koop je vervoerbewijs met de RET RET Barcode App.
  • De voertuigen en contactpunten worden vaker schoongemaakt.
  • Op de grootste metrostations zijn looproutes aangegeven. Houd afstand tot medereizigers.


Bekijk de veelgestelde vragen met betrekking tot de corona maatregelen.

Aanvullende reisregels

De RET blijft een 100% dienstregeling rijden. In het OV gelden nog steeds de volgende regels:

Houd voldoende afstand in het voertuig.

Het dragen van een mondkapje is verplicht vanaf 13 jaar.

De deuren openen automatisch.

Laat reizigers eerst uitstappen, stap dan zelf in.

Koop je kaartje via de RET Barcode App.

Houd 2 treden afstand op de roltrap.

Maximaal 2 personen in de lift.

Verspreid je over het perron.

Pak een deelfiets/deelscooter als dit kan.

Veelgestelde vragen

  • Gaat de RET mondkapjes verkopen?

    Winkeliers op RET-stations verkopen mondkapjes. Daarnaast komen er 10 automaten, waar je zelf mondkapjes en gels kunt kopen. Deze automaten komen op de volgende metrostations: 

    1. Metrostation Beurs
    2. Metrostation Capelsebrug
    3. Metrostation Kralingse Zoom
    4. Metrostation Maashaven
    5. Metrostation Rotterdam Centraal
    6. Metrostation Schiedam Centrum
    7. Metrostation Slinge 
    8. Metrostation Spijkenisse Centrum
    9. Metrostation Wilhelminaplein
    10. Metrostation Zuidplein  
  • Draagt RET-personeel verplicht een mondkapje?

    Als RET-medewerkers zich in de voertuigen tussen reizigers bevinden, dan dragen zij een mondkapje of gelaatsscherm. Bestuurders en chauffeurs dragen omwille van de verkeersveiligheid geen mondkapjes op het moment dat zij het voertuig besturen.
     

  • Hoe wordt omgegaan met reizigers die bewust geen mondkapje dragen?

    Iedereen, zowel RET-personeel als reizigers, kan reizigers aanspreken op de verantwoordelijkheid om een mondkapje te dragen in een voertuig. Treffen boa's van de RET een reiziger aan zonder mondkapje? Vanaf 21 juli is de RET overgestapt op duidelijke en consequente handhaving: reizigers zijn verplicht een mondkapje te dragen in de voertuigen. Doen ze dit niet, dan volgt een boete. 

  • Kan ik mijn jaarabonnement stopzetten?

    Je kunt het jaarabonnement opzeggen, maar niet tijdelijk stopzetten. Je jaarabonnement kun je opzeggen bij een RET Servicepunt of door te bellen naar de klantenservice. Kosteloos opzeggen kan in de periode tussen het afsluiten van het abonnement en twee dagen nadat het jaarabonnement is ingegaan. Wil je na deze periode het jaarabonnement stopzetten? Dat kan. Houd er wel rekening mee dat je 5 euro administratiekosten betaalt, zelf via een Oplaadautomaat het reisproduct verwijdert van je OV-chipkaart en dat er een opzegtermijn van maximaal 1 maand geldt.  

    Alle voorwaarden vind je hier: 

  • Maakt de RET extra schoon?

    De voertuigen en de contactpunten in de voertuigen worden vaker schoongemaakt, ook tijdens de spits. Je kunt de schoonmakers tegenkomen in de voertuigen.
     

  • Wanneer moet je een mondkapje dragen?

    Alle reizigers vanaf 13 jaar zijn verplicht een mondkapje te dragen in de voertuigen, omdat daar voldoende afstand niet te garanderen is. Zie je dat het op de halte of op het perron niet mogelijk is om 1,5 meter afstand te houden van anderen? Dan raden we je aan ook daar je mondkapje te dragen. 

  • Wat voor mondkapje moet ik dragen?

    Een niet-medisch mondkapje dat de neus en mond bedekt. Het kapje moet goed aansluiten op je huid. Een sjaal of zakdoek omknopen, is dus onvoldoende. Op de website van Overheid.nl staat meer uitleg over de eisen aan een mondkapje dat geschikt is om in het OV te dragen. 

  • Mag ik eten of drinken in het voertuig?

    Nee. Om te kunnen eten en drinken moet je je mondkapje afzetten in het voertuig en dat is dus niet toegestaan.