Maatregelen Corona

Aanpassing dienstregeling

Sinds maandag 23 maart rijdt de RET met een 50-60%-dienstregeling. Op basis van de eerste ervaringen voeren we nu diverse wijzigingen in die dienstregeling door. Met de wijzigingen geven we gehoor aan een aantal wensen van de bestuurders en chauffeurs. Ook stemmen we vraag en aanbod beter op elkaar af. Hieronder een overzicht.

Kijk voor je gaat reizen voor actuele vertrektijden in de RET Real Time App of plan je reis met de RET Reisplanner.

Abonnement opzeggen
Vanwege de corona-maatregelen maken minder mensen gebruik van het OV en geldt er een aangepaste dienstregeling waarbij minder gereden wordt. Daardoor komen er vragen bij ons binnen over het vroegtijdig of tussentijds opzeggen van diverse soorten abonnementen. 

Bekijk de mogelijkheden voor het opzeggen van je abonnement: 

Aanpassingen per vervoermiddel

Bus

  • Sinds maandag 30 maart worden op de drukste buslijnen extra ritten ingezet. Deze zijn nu nog geen onderdeel van de officiële dienstregeling. Het gaat om de lijnen 42, 44, 66, 68, 69 en 70.
  • Vanaf maandag 6 april zijn deze extra ritten wel onderdeel van de dienstregeling en dus ook ingeregeld in de reisplanners.
  • Vanaf zaterdag 4 april zullen de busritten in plaats van om 6.00 uur starten op de gebruikelijke zaterdagtijden: rond 7.30 uur.


Metro

  • Op zaterdagen starten we op de reguliere zaterdagtijden in plaats van eerder. Dus rond 7.00 uur in plaats van rond 6.00 uur. Deze wijziging gaat op zaterdag 11 april in.


Tram

  • Vanaf maandag 6 april gaan we op lijn 23 en 25 tussen 15.00 uur en 18.00 uur op werkdagen elk kwartier rijden in plaats van elke 20 minuten. Zo bieden we reizigers beter de gelegenheid om 1,5 meter afstand te houden.
  • Vanaf zaterdag 11 april starten trams volgens de reguliere aanvangstijden op zaterdagen: en starten ze rond 7.00 uur in plaats van rond 6.00 uur.
  • Trams gaan vanaf zondag 5 april op zondagen elke 30 in plaats van 20 minuten rijden. Daarnaast zullen ze in plaats van om 6.00 uur op de gebruikelijke zondagse begintijden starten: afhankelijk van de dienst rond 8.00 uur ’s ochtends.
  • Lijn 23 wordt vanaf 5 april op zondagen de hele dag ingekort tot Beverwaard-Rotterdam Centraal.


Fast Ferry

Voor de Fast Ferry zou normaal gesproken per 28 maart de zomerdienstregeling ingaan. Dat gebeurt niet: de Ferry blijft varen volgens de winterdienst. De Ferry vaart dus niet in de weekenden.

Duur van de dienstregeling en plannen van de reis
De nieuwe dienstregeling geldt zolang de afgekondigde overheidsmaatregelen rond thuiswerken en de sluiting van publieke gelegenheden van kracht zijn, dus tot en met 28 april. Brancheorganisatie OV-NL publiceerde gisteren een update waarin staat dat alle OV-bedrijven deze lijn volgen. Hoe we daarna verder gaan, hangt af van de maatregelen die vanaf dat moment gelden. Daarnaast blijven we steeds monitoren hoe de dienstregeling uitwerkt in de praktijk.

Voor alle reizen raden we u aan om vlak voor de rit de RET Real Time app of de Reisplanner te raadplegen. De extra ritten op drukke buslijnen deze week zijn niet opgenomen in de planners. De overige wijzigingen wel.

Aanpassingen die al eerder ingaan

Al eerder gelden de volgende aanpassingen:

  • De inzet van de IYYO/shuttlebus als aanvullend vervoer bij werkzaamheden wordt per direct stopgezet. Dit geldt voor tram 2 op de Reyerdijk en tram 8 op de Kleiweg.
  • Er rijden vanaf vrijdag 20 maart geen BOB-bussen meer
  • Er rijdt vanaf vrijdag 20 maart geen extra late metrodiensten meer op de vrijdag- en zaterdagavond – de zogenaamde weekendmetro komt daarmee te vervallen. Bekijk de dienstregeling.
  • Er rijden nu al geen buurtbussen (buslijnen 601, 602, 603, 604, 606 en 607) meer

Overige maatregelen

Naast bovenstaande gelden de volgende maatregelen die op vrijdag 27 maart zijn aangevuld met een OV-protocol vanuit het Rijk:

  • We verzoeken busreizigers om via de achterdeur in te stappen én daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs.
  • Conducteurs staan voorin de tram en verzoeken reizigers om achterin de tram plaats te nemen. De voorste rijen met stoelen zijn niet beschikbaar.
  • Metro- en trambestuurders openen de deuren automatisch zodat reizigers niet op de knop hoeven te drukken. Het duurt ongeveer 2 seconden voordat de deuren openen.
  • Reizigers dienen 1,5 meter afstand tot elkaar te houden. Ga daarom bij het raam zitten en geef elkaar de ruimte.
  • Chauffeurs en bestuurders mogen doorrijden als een voertuig te vol dreigt te raken om de 1,5 meter afstand te kunnen waarborgen. Reizigers dienen dan te wachten en de volgende bus, tram of metro te pakken.
  • We roepen reizigers op om alleen gebruik te maken van het OV als dat strikt noodzakelijk is om naar het werk te gaan en als er en niet thuis kan worden gewerkt of als de werkzaamheden onderdeel uitmaken van vitale processen.
  • We roepen reizigers op om zich aan de algemene RIVM-maatregelen te houden: was je handen regelmatig met water en zeep, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes, schud geen handen.
  • We roepen reizigers op om thuis te blijven als zij hoesten, kuchen en/of verkouden zijn.
  • We roepen reizigers op om rekening met elkaar te houden. Agressief gedrag wordt niet getolereerd.


Schoonmaak
Speciale extra schoonmaakactiviteiten zijn in verband met verspreidingsrisico niet nodig. In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak wel extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is, wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.

De OV-bedrijven vragen begrip voor onze eerdere en deze maatregelen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.

100 personen
De overheid heeft mensen opgeroepen thuis te blijven bij geringe gezondheidsklachten. Ook is er opgeroepen tot een periode van sociale onthouding, waarbij er niet meer dan 100 personen op één plek mogen zijn. De regel van 100 personen is van toepassing op evenementen/bijeenkomsten, en geldt niet voor het openbaar vervoer.

Kaartverkoop
Er worden in de bus en tram geen vervoersbewijzen meer verkocht. Je bent zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoersbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis.

Servicemedewerkers en servicewinkels
Vanaf maandag 23 maart zijn de servicemedewerkers zoveel als mogelijk aanwezig op de stations in de daar aanwezige serviceruimte.

Aangepaste openingstijden Klantenservice
De Klantenservice is bereikbaar van:
Ma / Vr: 09.00 – 17.00 uur
In het weekend is de Klantenservice gesloten.

Aangepaste openingstijden Servicepunten
Bij servicepunten vragen wij je om te pinnen. Als dat niet kan, kun je met contant geld betalen. Geef het geld niet aan de medewerker, maar leg het op de balie neer.

De servicepunten Beurs en Spijkenisse zijn gesloten.

Het servicepunt Rotterdam Centraal is geopend van:
Ma / Vr: 09.00 – 17.00 uur 
Vanaf zaterdag 28 maart is het servicepunt in het weekend gesloten.

Ook de openingstijden van het servicepunt Zuidplein zijn aangepast:
Ma / Vr: 09:00 – 17:00 uur 
Vanaf zaterdag 28 maart is het servicepunt in het weekend gesloten.

Algemene maatregelen

Op rijksoverheid.nl vind je een overzicht van alle maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus in Nederland.