Gratis OV voor AOW-gerechtigden, 65-plussers en inwoners met een laag inkomen

Ouderen in een aantal gemeentes in het gebied waar de RET rijdt, hebben recht op een Vrij Reizen abonnement waarmee gratis gebruik gemaakt kan worden van het openbaar vervoer van de RET. Via de buttons hieronder kunt u zien welke regeling voor welke Rotterdamse regio van toepassing is.

 

Hulp nodig? Kom langs bij een RET Servicepunt

De RET Servicepunten zijn gevestigd in station Rotterdam Centraal, metrostation Beurs, metrostation Zuidplein en metrostation Spijkenisse Centrum. De openingstijden vindt u hier. Of neem contact op met de RET Klantenservice.

Persoonlijke OV-chipkaart

Voor het Vrij Reizen abonnement heeft u een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Dit is een OV-chipkaart met uw foto erop. Heeft u nog geen persoonlijke OV-chipkaart, dan kunt u deze aanvragen. Heeft u meerdere persoonlijke kaarten? Het abonnement kan maar op één OV-chipkaart worden gezet. Check eerst de geldigheidsdatum van uw kaart.

Vraag uw OV-chipkaart aan

Het vervoersgebied

Het Vrij Reizen abonnement is geldig in de regio Rotterdam in bus, tram en metro van de RET.

Uitzonderingen

Er zijn uitzonderingen. Vrij Reizen is niet geldig:  

  • Op metrolijn E tussen station Berkel Westpolder en Den Haag Centraal;
  • In de BOB-bus (nachtbus);
  • Op de Fast Ferry.

Wanneer te gebruiken?

Het Vrij Reizen abonnement is geldig van maandag t/m vrijdag vanaf 09.00 uur. In het weekend en op feestdagen is het de hele dag geldig.

Veel gestelde vragen

  • Hoe werkt het 65+-tarief bij reizen op saldo?

    Om met de 65+-korting te reizen heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig. Het kortingstarief voor reizen op saldo gaat vanzelf op je 65e verjaardag in. Dit gaat automatisch doordat je geboortedatum geregistreerd staat op jouw OV-chipkaart. Je krijgt 34% korting, zowel op het basis- als op het kilometertarief. Om gebruik te kunnen maken van het Vrij Reizen abonnement verwijzen wij naar de betreffende regio opgenomen in de buttons boven aan deze pagina.

  • Hoe werkt automatisch opladen?

    Met automatisch opladen heb je altijd genoeg saldo op je persoonlijke OV-chipkaart. Zodra het saldo op je kaart lager is dan nul euro, wordt er automatisch een vast bedrag (10, 20 of 50 euro) opgeladen via je bankrekening. Van te voren stel je zelf in vanaf welke rekening en voor welk bedrag. Op deze manier heb je altijd voldoende saldo om te reizen.

    Automatisch opladen is alleen mogelijk op een persoonlijke OV-chipkaart, dus niet op een anonieme of wegwerpkaart. Het automatisch opladen wordt geregeld door de Klantenservice OV-chipkaart.

     

    Heb je vragen over automatisch opladen, neem dan contact met hen op via telefoonnummer 0900-0980 (gebruikelijke belkosten) of via www.OV-chipkaart.nl .

    Maak je al gebruik van automatisch opladen maar wil je het bedrag of het rekeningnummer veranderen, of het automatisch opladen stoppen? Regel dit dan direct via internet met je 'Mijn OV-chipkaart'-account. Je kunt ook het formulier 'Wijziging Automatisch Opladen' gebruiken die je hier kunt vinden.